Jsou peníze nejdůležitější?


Skutečně je to tak?

Když jsem začínala v Revma Lize, tak jsem hledala aktivity, které budou pro náš spolek ty nejlepší a ideálně s tím největším dopadem. Přiznám se, že ne všechny byly úspěšné, ale většinou úspěšné byly a přinesly nám hodně zkušeností. Ta zásadní zkušenost byla, že peníze jsou až na druhé místě - klíčem je vize, cíle a aktivity. Když tohle máte, tak potřebujete peníze a komu budete říkat o peníze? Většina příruček říká, že máte oslovit ty, se kterými máte něco společného. Takže u pacientských organizací: farma firmy, pojišťovny alias plátci, lékaři a ministerstvo zdravotnictví? Jasně, ale když máte velkou podporu farma firem, tak býváte v očích ostatních subjektů (ministerstvo zdravotnictví, plátci a další) "hlásnou troubou farma průmyslu". Když spoléháte na státní zdroje, tak se toto opakuje, jen v jiném pořadí a navíc vám hrozí, že se nevejdete do škatulek a nemáte nic... V každém případě, s označením hlásná trouba kohokoli se špatně bojuje a nedělá to dobré jméno.

Co je dobré jméno pacientské organizace?

Podle mě je dobré jméno výsledkem práce na vlastním mediálním obrazu. Hmmm, co je to mediální obraz? Je to souhrn činností, které spolek dělá proto, aby byl viděn veřejností tak, jak být viděn chce. Tedy musí mít vizi a cíle, jak se k té vizi hodlá přiblížit, nebo jí  dosáhnout. Na základě toho pak volí aktivity (řekněme dílčí cíle). To, jaká je vize by mělo být výsledkem názoru většiny členské základny. Jsou samozřejmě okamžiky, kdy je nutný zásah vedoucího manažera (rozuměj statutárního orgánu), ale vždy by mělo být rozhodnutí konzultováno a schváleno většinou a samozřejmě komunikováno navenek i dovnitř spolku.

Komunikujte vždy otevřeně!

Jestli jste se v předchozím odstavci ptali, proč budovat mediální obraz, tak odpověď zní jasně - budete viditelní a transparentní, ale musíte mít jasno 😉 Budovat společně vize a cíle má mnohé výhody... To (pro mě) nejdůležitější: je to skvělý team building! Než totiž něco řeknete veřejnosti, tak o tom budete muset společně přemýšlet, když si to společně dobře rozmyslíte, budete si to chtít ověřit, když si to ověříte, tak získáte jistotu, když získáte jistotu, tak budete přesvědčiví, když budete přesvědčiví, tak budete atraktivní pro partnery, kteří chtějí dávat podporu tam, kde je vidět reálný dopad.

A teď to přijde...

Máte vizi, cíle, aktivity - máte jasno, co chcete dělat a proč. Jste přesvědčení, že to je ta správná cesta, že dopad bude reálný - tak koho se teda zeptat na podporu? Tady se dostáváme zpět na začátek k prvnímu odstavci > žádejte tam, kde najdete společné vize a cíle. Aktivity tak mohou přinést benefit všem zúčastněným, ale používejte selský rozum a kritické myšlení. Pokaždé mějte na paměti, že partnerstvím budujete vazbu, kterou nepůjde jen tak smazat, když se to přestane hodit a že spolu s investorem přichází i jeho pohled na věc. Tím pádem se logicky dostanete k tomu, že musíte minimálně sami sobě vyspecifikovat, kam až v partnerství s dárcem XY zajdete.

Každý má svá vlastní pravidla, tak proč ne my?

Firmy mají svá vlastní pravidla poskytování příspěvků a ve jejich asociacích, mají ještě společné etické kodexy k poskytování podpory neziskovým organizacím. I státní instituce mají svá vlastní pravidla pro poskytování příspěvků a všichni dohromady, nebo zvlášť určují, jak a na co mohou/nemohou být prostředky použity. Každý má pravidla a mě připadá, že jediný, kdo to neřeší komplexně jsou pacientské organizace... Trvalá garantovaná podpora pacientské organizace? Nenechte se vysmát, to je přeci sci-fi! Dlohodobé smlouvy (memoranda) o podpoře v prioritizovaných oblastech jako je třeba prevence a vetšina PO je zde aktivních? Prozatím nebylo uvažováno... Co bychom vlastně v oblasti financování naší činnosti chtěli? A jde vlastně jen o peníze? Proč si jako zástupci pacientských neřekneme jak to chceme my? 

Proč se nebavíme o tom, jaká je naše společná vize?

Určitě není zvláštní slýchat otázky na aktivity a financování pacientských organizací, protože to vypovídá cosi o vazbách mezi subjekty. Kdo ty otázky ale pokládá a jsou správně položené?


Odkazy:
https://www.neziskovky.cz/clanky/511_692/fakta_typy-neziskovych-organizaci/
https://www.neziskovky.cz/clanky/511_691/fakta_co-je-neziskovy-sektor/
https://www.vlada.cz/cz/ppov/rnno/dokumenty/rozbor-financovani-nestatnich-neziskovych-organizaci-168259/
https://www.aifp.cz/cs/spoluprace-prumyslu-s-pacientskymi-organizacemi/
http://www.spolecenskaodpovednostfirem.cz/
https://www.avpo.cz/
http://anno-cr.cz/

Komentáře

Oblíbené příspěvky